مقایسه روش شناسی پژوهش کمی و کیفی در علوم رفتاری
پنجشنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۵۸ ق.ظ
مقایسه روش تحقیق کمی و کیفی
پژوهشگران کمی
|
پژوهشگران کیفی
|
یک واقعیت عینی اجتماعی را فرض می گیرند. | فرض می گیرند که واقعیت اجتماعی به وسیله مشارکت کنندگان در آن ساخته می شود. |
فرض می گیرند که واقعیت اجتماعی ، طی زمان و موقعیت ها نسبتا ثابت است. | فرض می گیرند که واقعیت اجتماعی به طور پیوسته در موقعیت های محلی شناخته می شوند. |
روابط علی میان پدیده های اجتماعی را از منظری افزاروار می نگرند. | در تبیین روابط علی میان پدیده های اجتماعی ، نقشی عمده به مقاصد بشری می دهند. |
فاصله ای ملموس نسبت به شرکت کنندگان در پژوهش و موقعیت آنها اتخاذ می کنند. | شخصا با شرکت کندگان در پژوهش ارتباط برقرار می کنند تا آنجا که دیدگاههای مشترکی بیابند و نگرشی همدلانه داشته باشند. |
جامعه ها و نمونه هایی را که نماینده جامعه اند مطالعه می کنند. | موارد را مطالعه می کنند. |
رفتار یا سایر پدیده های قابل مشاهده را مطالعه می کنند. | معناهایی را که افراد می آفرینند و پدیده های درونی دیگر را مطالعه می کنند. |
رفتار آدمی را در موقعیت های طبیعی و تصنعی مطالعه می کنند. | اعمال آدمی را در موقعیت های طبیعی مطالعه می کنند. |
واقعیت اجتماعی را به متغیر ها تبدیل می کنند. | مشاهدات کل گرایانه درمورد آن زمینه کلی انجام می دهند که اعمال اجتماعی در آن رخ می دهد. |
از مفاهیم و نظریه های پیش پنداشته استفاده می کنند تا معین کنند چه داده هایی گرداوری خواهند شد. | بعد از آن که داده ها گردآوری شده اند ، مفاهیم و نظریه هایی را کشف می کنند. |
داده های عددی برای بازنمود محیط اجتماعی فراهم می آورند. | داده های کلامی و تصویری برای بازنمود محیط اجتماعی فراهم می آورند. |
از روش های آماری برای تحلیل داده ها استفاده می کنند. | از استقراء تحلیلی برای تحلیل داده ها استفاده می کنند. |
از شیوه های استنباط آماری استفاده می کنند تا یافته ها را از یک نمونه به جامعه ای تعریف شده تعمیم دهد. | یافته های موردی را از طریق جست و جوی موارد مشابه دیگر تعمیم می دهند. |
گزارش های غیر شخصی و عینی از یافته های پژوهشی فراهم می آورند. | گزارش های تفسیری فراهم می آورند که منعکس کنند سازه های پژوهشگران از داده هاست و آگاهی مبنی بر اینکه خوانندگان از آنچه گزارش شده ، سازه های خود را شکل خواهند داد. |
نویسنده : نیره آزادی نقش کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی از دانشگاه علامه طباطبایی
منبع :
گال، مردیت ، بورگ، والتر و گال، جویس .روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان شناسی.ترجمه احمد رضا نصر و دیگران.تهران :نشر نی ،1384
نمونه مقاله علمی پژوهشی کیفی قابل دسترس در لینک زیر:
تحلیل کیفی مقایسه ای روابط بین زوجین از نگاه مادران دارای فرزند معلول و مادران دارای فرزند سالم