نگاه نو

ارائه مطالب عمومی و تخصصی در حوزه روانشناسی، موفقیت ، و سبک زندگی سالم

نگاه نو

ارائه مطالب عمومی و تخصصی در حوزه روانشناسی، موفقیت ، و سبک زندگی سالم

ارائه خدمات مشاوره در حوزه مسائل فردی ،خانوادگی و اعتیاد
اینستاگرام :azadinaghsh_counselor@
تعیین وقت مشاوره از طریق ارسال پیام به دایرکت

مقایسه روش شناسی پژوهش کمی و کیفی در علوم رفتاری

پنجشنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۵۸ ق.ظ

 

مقایسه روش تحقیق کمی و کیفی

 

پژوهشگران کمی

 

 

پژوهشگران کیفی

 

یک واقعیت عینی اجتماعی را فرض می گیرند. فرض می گیرند که واقعیت اجتماعی به وسیله مشارکت کنندگان در آن ساخته می شود.
فرض می گیرند که واقعیت اجتماعی ، طی زمان و موقعیت ها نسبتا ثابت است. فرض می گیرند که واقعیت اجتماعی به طور پیوسته در موقعیت های محلی شناخته می شوند.
روابط علی میان پدیده های اجتماعی را از منظری افزاروار می نگرند. در تبیین روابط علی میان پدیده های اجتماعی ، نقشی عمده به مقاصد بشری می دهند.
فاصله ای ملموس نسبت به شرکت کنندگان در پژوهش و موقعیت آنها اتخاذ می کنند. شخصا با شرکت کندگان در پژوهش ارتباط برقرار می کنند تا آنجا که دیدگاههای مشترکی بیابند و نگرشی همدلانه داشته باشند.
جامعه ها و نمونه هایی را که نماینده جامعه اند مطالعه می کنند. موارد را مطالعه می کنند.
رفتار یا سایر پدیده های قابل مشاهده را مطالعه می کنند. معناهایی را که افراد می آفرینند و پدیده های درونی دیگر را مطالعه می کنند.
رفتار آدمی را در موقعیت های طبیعی و تصنعی مطالعه می کنند. اعمال آدمی را در موقعیت های طبیعی مطالعه می کنند.
واقعیت اجتماعی را به متغیر ها تبدیل می کنند. مشاهدات کل گرایانه درمورد آن زمینه کلی انجام می دهند که اعمال اجتماعی در آن رخ می دهد.
از مفاهیم و نظریه های پیش پنداشته استفاده می کنند تا معین کنند چه داده هایی گرداوری خواهند شد. بعد از آن که داده ها گردآوری شده اند ، مفاهیم و نظریه هایی را کشف می کنند.
داده های عددی برای بازنمود محیط اجتماعی فراهم می آورند. داده های کلامی و تصویری برای بازنمود محیط اجتماعی فراهم می آورند.
از روش های آماری برای تحلیل داده ها استفاده می کنند. از استقراء تحلیلی برای تحلیل داده ها استفاده می کنند.
از شیوه های استنباط آماری استفاده می کنند تا یافته ها را از یک نمونه به جامعه ای تعریف شده تعمیم دهد. یافته های موردی را از طریق جست و جوی موارد مشابه دیگر تعمیم می دهند.
گزارش های غیر شخصی و عینی از یافته های پژوهشی فراهم می آورند.

گزارش های تفسیری فراهم می آورند که منعکس کنند سازه های  پژوهشگران از داده هاست و آگاهی مبنی بر اینکه خوانندگان از آنچه گزارش شده ، سازه های خود را شکل خواهند داد.

 

نویسنده : نیره آزادی نقش کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی از دانشگاه علامه طباطبایی

منبع :

گال، مردیت ، بورگ، والتر و گال، جویس .روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان شناسی.ترجمه احمد رضا نصر و دیگران.تهران :نشر نی ،1384

نمونه مقاله علمی پژوهشی کیفی قابل دسترس در لینک زیر:

تحلیل کیفی مقایسه ای روابط بین زوجین از نگاه مادران دارای فرزند معلول و مادران دارای فرزند سالم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">