نگاه نو

ارائه مطالب عمومی و تخصصی در حوزه روانشناسی، موفقیت ، و سبک زندگی سالم

نگاه نو

ارائه مطالب عمومی و تخصصی در حوزه روانشناسی، موفقیت ، و سبک زندگی سالم

ارائه خدمات مشاوره در حوزه مسائل فردی ،خانوادگی و اعتیاد
اینستاگرام :azadinaghsh_counselor@
تعیین وقت مشاوره از طریق ارسال پیام به دایرکت

رابطه زناشویی موفق در زندگی

جمعه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۹، ۰۱:۵۹ ب.ظ

 

مقدمه

با افزایش آمار طلاق در جامعه ای که رو به صنعتی شدن حرکت می کند ، نیاز روز افزون به آشنایی با مقوله رابطه جنسی برای تمامی زوج ها و همسرانی که خواستار آشنایی با مهارت های ویژه ارتباط جنسی ، به عنوان هدیه ای خدادادی هستند ، احساس می شود. تحقیقات نشان داده است که بسیاری از نارسایی ها و نارضایتی های جنسی و زناشویی ، ریشه ی روانی داشته و به خصوص به علت فقدان مهارت های لازم می باشند.

بهبود روابط عاطفی با همسر

رابطه زوجین

 

علاوه بر آمار رسمی طلاق با نگاهی گذرا به خانواده ها و اطرافیانتان می توانید تعداد کثیری از به اصطلاح همسرانی را مشاهده کنید که به نظر می رسد تنها وجه اشتراک آنها یک سقف، منزل مشترک، و یک یا چند فرزند است . من نام این رویداد را " طلاق روانی یا غیر رسمی " می نامم . خداوند بزرگ بنا به علم بی پایان خود ، در هر سیستمی درمان آن را قرار داده است. این همان اصلی است که نظریه پردازان سیستمی خانواده درمانی به آن اعتقاد دارند ، و رابطه جنسی به اعتقاد من یکی از همان مهم ترین و اساسی ترین مکانیزم های درمانی درون سیستمی است.

در واقع همان گونه که گلبول های سفید به عنوان مکانیزم خودکار دفاعی بدن عمل می کنند و روزانه تعداد زیادی از میکروب ها و ... را بعد از ورود به بدن بدون آگاهی مان از بین می برند، رابطه جنسی نیز در سیستم خانواده چنین نقشی را ایفا می کند و موجب بهبود روابط عاطفی زوجین می شود. یعنی در یک سیستم سالم ( خانواده) ، هرگونه دلخوری ، نارضایتی، و ... به وسیله این هدیه خداوندی به صورت نسبی حل می شود. به عبارت دیگر با اعتقاد به اینکه همه انسان ها با یکدیگر تفاوت های شخصیتی و رفتاری دارند ، حلقه مفقوده ای که در یک زندگی زناشویی می تواند باعث کمرنگ شدن  این تفاوت ها شود" سکس عالی" است.

ضرورت رابطه زناشویی

برانگیختگی جنسی مردان ، کلیدی است در دست زنان که بوسیله آن می توانند دریچه های احساس ، عشق ، و محبت آنان را به سوی خود بگشایند. به واسطه رابطه جنسی، مردان قلب هایشان را می گشایند و عواطفشان را ابراز می نمایند. رابطه جنسی به مردان اجازه می دهد که نیاز به عشق را احساس کنند، و حال آنکه زنان از طریق دریافت عشق است که اشتیاق به رابطه جنسی را در خود احساس می کنند. زنان می توانند از این دیدگاه به رابطه جنسی نگاه کنند که " درخواست رابطه جنسی از جانب مرد " در نهایت به منظور دست یافتن به عشق و صمیمیت صورت می گیرد. به واسطه آگاهی از تفاوت های بین زن و مرد و درک و پذیرش این تفاوت ها، می توانیم به صمیمیت عمیق تری در رابطه مان دست پیدا کنیم . وقتی رابطه جنسی بهتر شود ، کلیه روابط همسران به صورت خودکار بهبود خواهد یافت .

"سکس عالی" برای زنان تسکین دهنده و آرامش بخش است و به آنها در محافظت و توجه به ویژگی های زنانه شان کمک می کند. در همین حال " سکس عالی " مردان را نیز در جهت محافظت و توجه به ویژگی های مردانه شان یاری می نماید. رابطه جنسی قدرت شگرفی در نزدیک کردن یا دور کردن همسران از یکدیگر دارد . بدون تجربه کردن "سکس عالی" منظم، مردان ممکن است خیلی آسان این موضوع را فراموش کنند که چقدر همسرشان را دوست دارند. 

راههای تقویت رابطه زناشویی

"سکس عالی" زمانی ایجاد می شود که عشق ، بخشی از آن باشد و همین عشق است که باعث دوام و بقای آن می شود . یک زن برای داشتن رابطه جنسی کامل، در ابتدا نیازمندحمایت عاطفی است، البته برای مرد هم داشتن درک درستی از نیازهای متفاوت جنسی در رابطه با همسرش اهمیت دارد. مردان برای داشتن یک رابطه جنسی  کامل، در ابتدا نیازمند این هستند که خودشان را در ارضاء نیازهای جنسی همسرشان موفق احساس کنند.

برای تجربه کردن سکس عالی، مردان نیازمند این هستند که بدن زن را بشناسند و هم چنین بایستی بدانند که به چه چیزهایی در وجود آنها می بایست توجه بیشتری نمایند. مردی که روش های متفاوتی را برای لمس کردن بدن همسرش بیاموزد، نه تنها خودش توسط لذت ناشی از این کار تحریک شده و موجب افزایش شدت رابطه جنسی اش می شود ، بلکه او یاد می گیرد که چطور بیشتر و بیشتر عشق بورزد، صمیمی باشد و چگونه دریافت کننده و ارائه دهنده ی محبت باشد. همچنین او متوجه می شود که چطور می تواند در همان حین که خودش از رابطه جنسی اش لذت می برد ، نیازهای همسرش را نیز ارضاء نماید .

در جریان رابطه جنسی، مردان نیازمند رهایی و تخلیه شدن هستند و در جهت خاتمه دادن به برانگیختگی جنسی و ارگاسم  پیش می روند ، در حالی که زنان مایلند دوره برانگیختگی جنسی شان طولانی تر شود، زیرا که آنان در این وضعیت لذت بیشتری را احساس می کنند. زنان از مشاهده توانایی همسرشان در به تأخیر انداختن تمایلات و لذات خود ، که به خاطر تحریک و ارائه لذت بیشتر به آنها صورت می گیرد ، بسیار لذت می برند. همانطور که مردان خواهان دست یابی به تمایلات و لذات فوری هستند، زنان خواهان کسب لذات و احساسات در طول مدت زمان بیشتری هستند.

آلت تناسلی یک مرد ، جزء حساس ترین اعضای بدن اوست، وقتی که لمس شود، تحریک شده و تمامی اعضای دیگر بدن نیز به واسطه این تحریک برانگیخته می شوند. در این زمان احساس هایی نظیر محبت ، علاقه ، و شهوت که به واسطه ذهن منطق گرا خاموش شده بودند، ناگهان به واسطه انرژی یک رابطه جنسی کامل و عالی بیدار می شوند. یک راز برای مردان درباره " سکس عالی" و بهبود رابطه زناشویی  وجود دارد و آن " تحریک آهسته زن برای افزایش تدریجی میل جنسی است. زنان بر خلاف آنچه شما مردها دوست دارید، می خواهند که به جای تحریک مستقیم در حساس ترین نواحی ، سر به سرشان بگذارید و آن نواحی را که دوست دارند به تدریج لمس کنید.

نکاتی در مورد روابط زناشویی

بهتر است به منظور ایجاد آمادگی برای داشتن یک رابطه جنسی خوشایند ، ابتدا یک دوش آب گرم در نور ملایم و کم را تجربه کنید.

 

آرامش ، تمدد اعصاب و رهایی از تنش جزء اصول اساسی دست یابی زنان به بر انگیختگی جنسی است . یک مرد می تواند با حرکات ملایم و ظریف انگشتانش بر روی بدن زن ، با نوازش های آرامش بخشش و با بوسه های محبت آمیزش ، نواحی حساس نسبت به تحریک جنسی را در همسرش بیدار کرده و اشتیاق و تمایل او را به لمس شدن افزایش دهد. اما مرد متفاوت است . لمس کردن مستقیم آلت تناسلی اش به صورت خارق العاده ای برای او لذت بخش است و باعث افزایش شهوت او می شود.

 

اطمینان جنسی یکی از قوی ترین عوامل تحریک کننده برای زن و مرد محسوب می شود . وقتی که مرد احساس می  کند که همسرش به عملکرد جنسی او اطمینان دارد، بیشتر و بیشتر تحریک می شود. بزرگ ترین توانایی یک زن در ارضاء و خشنود سازی جنسی همسرش ، آن است که به او در ارضاء کردن خودش( زن )، کمک کند.

 

جهت دهی مثبت ایجاد کنید : در طی رابطه جنسی ، زن با حرکت دادن دست همسرش به جایی که دوست دارد و ایجاد پاسخ هایی که لذت بخش هستند، می تواند این کار را انجام دهد.اگر او بخواهد به صورت کلامی چیزی بگوید ، ایده آل این است که به جای اینکه مثلا بگوید: " من اون را دوست ندارم" بگوید: " من این را دوست دارم ". پاسخ های احساسی زن به تحریکات ، تمام بازخوردهای مورد نیاز همسرش را به او می دهد.

 

صحبت کردن با جمله های کامل در رابطه با زنان ، نه تنها برانگیختگی آنها را افزایش می دهد، بلکه باعث افزایش عزت نفس آنان شده و به آنها کمک می کند بدنشان را بیشتر دوست داشته باشند.

نمونه ای از عبارات تحریک کننده جنسی :  من عاشق زندگی مشترکمان هستم ، تمام وجود من مال تو هستش ، تمام عشق من از آن توست ، تو برای من خیلی تحریک کننده هستی ، من دوست دارم پوست لطیف تو را لمس کنم ، و ...

 

ارگاسم مردان غالبا فرایند خیلی ساده ای دارد و غالب مردان برای تجربه کردن ارگاسم به حدود 2 تا 3 دقیقه تحریک نیاز دارند. غالبا یک زن حدود 10 برابر بیشتر از این ، نیاز به زمان دارد . زنان حدود 20 تا 30 دقیقه نیاز به پیش نوازی و تحریک دارند.

 

گاهی اوقات زنان واقعا خواهان " ارگاسم " هستند و بدن آنها نیز آماده و مستعد این تجربه است . در حالی که دیگر زمان ها ، ترجیحا خواهان هم آغوشی و صمیمیت هستند، در این گونه مواقع آنها می توانند رابطه جنسی داشته باشند و حتی برانگیخته شوند ، ولی بدنشان آنها را برای داشتن ارگاسم یاری نمی کند.

 

وقتی که یک مرد در رابطه جنسی اش مکررا احساس طرد شدگی می کند، رفته رفته تحریک پذیری و علاقه اش نسبت به همسرش را از دست می دهد . در این مواقع او ممکن است به زنان دیگری که او را طرد نمی کنند متمایل شده و یا شاید فقط فکر کند که  علاقه اش را نسبت به رابطه جنسی از دست داده است.

پذیرش "سکس فوری " از جانب زنان و ارائه پیام های مثبت ، در مواقعی که همسرشان برای رابطه جنسی پا پیش می گذارد ، بیمه ای مطمئن برای دوام جذابیت جنسی و عشق است.

 

 

نویسنده : نیره آزادی نقش کارشناس ارشد مشاوره از دانشگاه علامه طباطبایی

 

بیشتر بخوانید:  زندگی زناشویی خود را چطور رضایت بخش تر کنم

 

 

منابع:

- کتاب "مهارت های زندگی زناشویی" نوشته متیو مک کی ، پاتریک فینینگ ، و کیم پالگ

- کتاب "مریخ و ونوس در اتاق خواب " نوشته دکتر جان گری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">