نگاه نو

ارائه مطالب عمومی و تخصصی در حوزه روانشناسی، موفقیت ، و سبک زندگی سالم

نگاه نو

ارائه مطالب عمومی و تخصصی در حوزه روانشناسی، موفقیت ، و سبک زندگی سالم

ارائه خدمات مشاوره در حوزه مسائل فردی ،خانوادگی و اعتیاد
اینستاگرام :azadinaghsh_counselor@
تعیین وقت مشاوره از طریق ارسال پیام به دایرکت

 

انتخاب همسر

 

در انتخاب همسر به چه نکاتی توجه کنیم؟

شاید شما در زندگی انتخابی مهمتر از انتخاب همسر نداشته باشید زیرا این انتخاب تمام جوانب زندگی آینده ی خود و فرزندانتان را تحت تأثیر قرار می دهد. افراد اغلب درون گرا یا برون گرا هستند . همسری را که می خواهید انتخاب کنید از نظر روانی بسنجید ، بطوریکه شرایط روحی و ذهنی او با شرایط روحی و ذهنی شما متضاد نباشد تا بتوانید همدیگر را درک کنید. میزان سلامتی و احتمال وجود بیماری های ارثی و خانوادگی را نیز در شخص مورد نظر بررسی کنید.

مطلب دیگر که بسیار مهم است صفت زیبایی است که این موضوع برای خانم ها یک صفت مثبت و تأثیر گذار محسوب می شود. آقایان توجه داشته باشند درست است که اخلاق و رفتار بسیار مهم است ولی همسری را انتخاب کنند که به قول ائمه ی اطهار دلچسب شما باشد تا بتوانید دوستش داشته باشید. میزان زیبایی یک خانم بستگی به زیبایی مرد هم دارد زیرا اختلاف بیش از حد این موضوع ممکن است سبب گرفتاری هایی نیز بشود.

ایمان و اعتقادات و سطح اجتماعی خانواده ها نیز بسیار مهم است این موضوع را نیز مد نظر داشته باشید. باوجود تمام تحقیقات و بررسی ها ،دونفر تا وقتی که مدتی با هم زندگی نکرده باشند هرگز نمی توانند بگویند حتما در زندگی همسر مناسبی برای هم هستند یا نه، زیرا دختری در خانواده ممکن است برای پدرش دختری خوب، برای برادرش خواهری خوب، و ... باشد ولی باید به خداوند توکل کنید و از خداوند بخواهید که برای شما نیز همسری خوب باشد.

کمال گرایی خود را تعدیل کنید. اگر به دنبال شخصی مطابق با 100 درصد خواسته هایتان هستید ممکن است تا آخر عمر مجرد بمانید. اصل پارتو یا نظریه 80 به 20 ممکن است در انتخاب همسر نیز مفید باشد بدین صورت که 80 درصد امتیازات را به خود شخص و 20 درصد امتیاز را به اطرافیان و غیره اختصاص دهید.

به هر حال همسری را برای زندگی انتخاب کنید که از راه رفتن در کنار او لذت ببرید و بخواهید که تمام محبتهایتان را فقط نثار او کنید. دلچسبتان باشد و از نگاه کردن به او احساس آرامش و امید نمایید.

 

ملاک های انتخاب همسر از نظر روانشناسی

  1. از نظر جسمی و زیبایی دلچسب شما بوده به طوریکه از راه رفتن و زندگی کردن در کنار او لذت ببرید.
  2. به لحاظ روانی و خلق و خو ، تحصیلات ، زیبایی، ثروت ، و اعتقادی به هم نزدیک باشید و اختلاف زیاد نباشد.
  3. دارای بیماری های ژنتیکی و خانوادگی نباشد.
  4. از نظر فیزیولوژیکی(بالینی) بهتر است سن مرد از زن بیشتر باشد. البته اختلاف سن زیاد توصیه نمی شود.
  5. هرگز احساساتی نشوید. از ترس اینکه از دست برود عجله نکنید.
  6. %80 اهمیت در انتخاب را به خود شخص و %20 را به خانواده او اختصاص دهید.
  7. با وجود اینکه مشورت کردن با افراد دانا و دلسوز بسیار خوب است ولی حرف آخر را فقط خودتان بزنید و هرگز این انتخاب بزرگ را به کسی نسپارید.
  8. ازدواج از روی دلسوزی، ترحم، رودربایستی و غیره عاقبت خوبی ندارد.
  9. خودتان را دست کم نگیرید و با بهتر از خودتان ازدواج کنید تا رشد کنید.
  10. یادتان باشد همسر شما همین است که می بینید، معمولا بهتر و یا بیشتر نمی شود.

چگونه در زندگی زناشویی موفق باشیم؟

اگر در انتخاب همسر موفق بوده باشید راه زیادی را در خوشبختی پیموده اید زیرا شاید این بزرگ ترین انتخاب شما باشد. بعد از انتخاب همسر شما باید بتوانید با وجود تمام اختلافاتی که در سلیقه، رفتار و پندارتان با همسرتان وجود دارد، یک زندگی شیرین و سرشار از خوسبختی را برای خود و ایشان رقم بزنید. هر نقصی در این زندگی باشد هیچ کس مقصر نیست جز خود شما، که باید با یک اقدام عملگرایانه مثبت آن نقص را برطرف نمایید. به نکات زیر توجه کنید و با مقایسه وضعیت کنونی زندگی خود با آن، در جهت بهبود زندگی زناشویی خود برای هر کدام برنامه ای واقعی داشته باشید:

1) گرفتاری های روزانه و خارج از منزل، ربطی به همسر شما ندارد، تمام این مسائل خارج از دایره ی زندگی باید نگه داشته شود. محیط خانه را پر نشاط نگه دارید و هنگام ورود به منزل با سلامی بلند و لبخند از اهل خانه پذیرایی کنید.

2) مرتب به مناسبت های مختلف برای همسر و فرزندانتان هدیه بخرید زیرا از این طریق مهر و محبت خود را به آنها نشان می دهید. این هدیه می تواند هدیه ای کوچک مثل یک شاخه گل سرخ باشد. البته گاها می توانید هنر به خرج دهید و نیازهای ضروری زندگی را نیز به صورت هدیه به همسرتان تقدیم کنید.

3) برای احترام به همسرتان یکی از بهترین راه ها احترام به پدر و مادر و خانواده همسرتان است. با بدگویی یا عیب جویی از خانواده همسرتان موجب ایجاد اختلاف در زندگی زناشویی خود نشوید زیرا اگر عیبی نیز در آنها وجود دارد این عیب هیچ ربطی به شما و همسر مهربانتان ندارد.

4) در حضور همسرتان از زنان دیگر تعریف نکنید این کار سبب دلسرد شدن  و حتی غصه خوردن ایشان می شود. همسر شما هر چه باشد بهترین کسی است که می تواند شما را خوشبخت کند. شما ظاهر دیگران را می بینید و هیچ گاه دیگران عیب و نقص خودشان را برای شما آشکار نمی کنند. البته لازم به یادآوری است که مردان تا حدودی تنوع طلب هستند و گاهی خوبی ها و صفات نیکوی همسرشان برایشان تکراری می شود و دیدن عشوه های دیگران برایشان بسیار جذاب به نظر می رسد. 

این مسئله برای بانوان بسیار اهمیت دارد که در دوره های مختلف زندگی، در ظاهر و حتی بعضی از رفتارهای خود تنوع  ایجاد کنند که مرد به خوبی های آنها عادت نکند . البته این تنوع بایستی مثبت و در جهت خوشبختی آنها باشد.

5) زنان در ایام عادات زنانه بسیار حساس و عصبانی به نظر می رسند و احساس کم حوصلگی در آنها به وجود می آید که در نتیجه تغییر در هورمون های بدن است. دراین ایام با مهر و محبت بیشتری با آنها برخورد کنید و محیط خانه را برای آنها دلپذیر تر کنید.

6) همسر خود را در خانه محصور و محدود نکنید و هرگز از معاشرت همسر خود با بستگان شایسته اش جلوگیری نکنید. مواظب باشید هرگز نسبت به ایشان بدبین نشوید که این خود یک بیماری روانی مهم بوده که اگر به آن توجه نکنید به صورت خزنده تمام زندگی شما را نابود می کند.

7) در مقابل دیگران به همسرتان بیشتر احترام بگذارید تا دیگران جرأت جسارت به ایشان را نداشته باشند. در مواقع مختلف به خاطر کارهای خوب مثل احترام به خانواده شما ،ایشان را ستایش و تحسین کنید و عملا جبران کنید.

8) اغلب لجبازی را به زنان نسبت می دهند اما بعضی از مردان در این کار گوی سبقت را ربوده اند. هرگز با همسرتان لجبازی نکنید و در موارد این چنینی موضوع را با ایجاد فضای مناسب و سپس گفتگوی منطقی و گذشت حل کنید.

9) لازم نیست دیگران از جزئیات زندگی شما آگاه شوند با این کار نقطه ضعف به دست دیگران ندهید. در صورتی که نیاز به مشورت داشتید فقط با افراد شایسته و بی غرض مشورت کنید.

10) توقع همسرتان را بالا نبرید به خصوص در اوایل زندگی و حتی قبل از شروع زندگی. اگر احساساتی شوید و این کار را انجام دهید بعدا خودتان سختی اش را می کشید زیرا به نوعی خود را بالاتر و پولدار تر از اینکه هستید جلوه داده اید.

11) در مقابل سخنان، درد دل ها  و سرگذشت هایی که همسرتان برایتان تعریف می کند شنونده خوبی باشید. این موضوع ساده در خانواده بسیار اهمیت دارد. 

12) در مقابل همسرتان تسلیم محض نباشید. اگر در موردی کاملا مطمئن هستید که حق با شماست، باید در مقابل خواسته های نامعقول و نابجای هر کسی حتی همسرتان نه بگویید.

13) از گذشته و دوران مجردی خود به خصوص مواردی که زنان به آن حساس هستند، هرگز چیزی نگویید زیرا سبب بدبینی نسبت به شما می شود. متاسفانه بعضی از آقایان در مواقع مشاجره از خواستگاری های قبلی که داشته اند چیزهایی می گویند که تا مدت ها و حتی سال ها سبب دل شکستگی در همسرشان می شود. در هنگام مشاجره و بحث احتمالی کاملا مراقب رفتار و سخنان خود باشید. بهترین راه ترک محل بحث و مشاجره است. در این موارد کشیدن چند نفس عمیق و خوردن یک لیوان آب خنک نیز تأثیر بسیار خوبی دارد.

14) خانم ها به آراستگی شما و نظافت و مرتب بودن منزل بسیار اهمیت می دهند. اما این موضوع برای برخی از آقایان بی اهمیت بوده و سبب اختلاف می شود. هر دو نفر بایستی به آراستگی خود و منزل اهمیت بسیار بدهند.

15) خانم ها سعی کنند که با قناعت، هنر نیکو زندگی کردن خود را نشان بدهند و از به رخ کشیدن ولخرجی های دیگران به همسر خود دوری کنند. خانم ها باید بدانند طبق گفته روانشناسان اغلب ولخرجی ها و اسراف کاری ها را زنانی انجام می دهند که دچار نوعی کمبود شخصیت و هنر می باشند.

16) مرد مدیر زندگی است. خانم ها بایستی این موضوع را درک کنند که با وجود اینکه آقایان با تمام وجود با همسرشان مشورت می کنند ولی مرتب در تصمیم آقایانم شک و تردید ایجاد نکنند زیرا این کار سبب از بین رفتن اعتماد به نفس آنان می شود. خانم ها نیز مدیر خانه اند و مدیریت امور خانه با خانم هاست.

17) تا جوانید صاحب فرزندان نیکو شوید چون این فرصت گرانبها ممکن است با دست دست کردن و یا مشروط کردن فرزندآوری به خرید خانه و ... از دست برود. مطمئن باشید آمدن فرزند در زندگی سبب شیرین تر شدن و پر برکت شدن زندگی شما می شود.

18) کمبودهای مادی ، معنوی،و ظاهری همدیگر را هرگز به رخ نکشید زیرا هیچ انسانی بدون عیب نیست.

19) خانم ها باید این نکته مهم را بدانند که با وجود اینکه مردان انسان هستند با تمام خصوصیات انسانی، ولی اغلب دارای حس تنوع طلبی و زیبا دوستی قوی نیز هستند. زنان باید به ظاهر و آراستگی خود اهمیت زیادی بدهند تا همسرشان رغبتی برای تلاش کردن و محبت کردن به آنها داشته باشد.

20) از هم اکنون با هم پیمان ببندید که به خاطر هیچ چیز و هیچ کس همدیگر را ناراحت نکنید.

 

کلیک کنید: رابطه زناشویی موفق در زندگی

 

کلیک کنید: مدیریت زمان و برنامه ریزی

 

برای مشاهده ویدئوهای متنوع کلیک کنید

 

نویسنده : نیره آزادی نقش کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی از دانشگاه علامه طباطبایی

 

منبع:

کتاب مهارت زندگی در جامعه امروز تالیف مهندس داود سعادت کیش

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">